18.4.2013

Aleksanterin leivokset

Moi!

Tänään tein tämän blogin ekat leipomukset ;) Ja otsikon mukaan ne olivat Aleksanterin leivokset.

Tänne blogiin pyrin lisäämään sellaisia leipomuksia, mitä en itse ole aikaisemmin maistanut, tehnyt tai edes nähnyt. Nää tämän päiväset täyttää nuo kaikki 'vaatimukset'. Toki tänne tulee myös sellaisia, mitä oon ite maistanu tai tehny, mutta näin pyrin tekemään, että tästä olis mulle itellekki jotain hyötyä, eli oppisin jotain uutta :)

Mutta, tässä tulis nää kuvallisten ohjeiden kera:

 Ainekset:

pohja:
1 1/2 dl sokeria
4 1/2 dl vehnäjauhoja
1 tl leivinjauhetta
200g voita (tai margariinia)
1 kananmuna

täyte:
2-3 dl hilloa

kuorrute:
4 dl punaista tomusokeria
3 rkl vettä

 1. Sekoita kuivat aineet keskenään.




 2. Nypi huoneenlämpöinen voi kuivien aideiden joukkoon niin, että taikinasta tulee murumaista.




3. Lisää kananmuna ja sekoita nopeasti köntsäksi. Mulla siitä ainaki tuli jänkkinen köntsä.




 4. Kauli taikina leivinpaperin päällä uunipellin kokoiseksi. Tossa mun ohjeessa ei sanottu, että käytä jauhoja, mutta suosittelen! Käytin kyllä sitten itekki...




  5. Paista 175 asteessa, 10-15 minuuttia niin, että pintaa on kauniin rusehtava.




6. Sillä aikaa, kun pohja on uunissa, tee kuorrutus. Sekoita tomusokeri ja vesi tasaiseksi mössöksi. Jos mössö on liian velliä, lisää sokeria.



7. Leikkaa paistettu pohja puoliksi, ja levitä toiselle puoliskolle hilloa. Minä käytin tätä hilloa, ja oli hyvää:




 8. Nosta toinen levy päälle, ja levitä kuorrutus. Jos haluat laittaa strösseliä, tai nonparelleja päälle koristeeksi, laita ne nyt. Minä olin tyhmä, enkä laittanut.




 Ja tadaa! Sellasia niistä tuli :) Ja ennen kuin leikkaatte niistä tommosia paloja, niin antakaa sen kuorrutteen kovettua. Miltäs näyttää? Ootteko te joskus tehny/syöny/nähny näitä? :) Mulle ihan uutta! :D

3 kommenttia:

  1. en oo ite ikinä nähny/kuullu nuista, mutta näyttää niin hyviltä että pakko joskus itekki kokeilla :)

    VastaaPoista
  2. kannattaa! Noi oli ihan hyviä :)

    VastaaPoista

Tervetuloa Piece of cake -blogin kommenttiboxiin! Tänne voit lähettää kysymyksiä, mietteitä, kehuja, RAKENTAVAA kritiikkiä, ehdotuksia jne. Vahvistan kommentit ennen niiden julkaisua. Ilkeät, asiattomat ja loukkaavat kommentit menevät suoraan roskapönttöön!

KIITOS♥